21 juni 2015

#LambruscoDay Cantina della Volta DOP Lambrusco di Sorbara 'Rimosso' Vino Frizzante Secco 2012

Het was internationale #LambruscoDay vandaag. Bedoeld wordt de echte Lambrusco, minimaal 11% alcohol en "secco", droog. Het druivenras Lambrusco di Sorbara had ik nog niet gehad dus weer een nieuwe voor mij erbij, 11,5% alcohol, geen hout. Omdat er een normale kurk in zat, in plaats van een paddenstoelvormige, hield ik even geen rekening met de opgebouwde druk in de fles. De kurk kwam er dan ook met een enorme knal uit! Bij het inschenken een heftige mousse, grote bubbels, helder van kleur, fel scharlakenrood, intensiteit 2 uit 5. Een "droge" neus, gistcellen, verder geen duidelijke fruittonen. Ook in de mond droog, licht drogend zelfs, hele hoge zuren, smaken van grapefruit, citroen, limoen. Het lijkt wel een beetje op Champagne. Pas nadat ik de fles in de koelkast heb geplaatst en een tweede en gekoeld glas inschenk proef ik een hele vage framboossmaak. Het laatste restje uit de fles vertoont wat fijne droesem. Verkrijgbaar bij Wine In Black.