10 mei 2015

Mr. Merlot IGP Pays d'Oc 2014

We blijven deze week nog even bij Merlot, niet het restaurant van gisteren, maar de wijnen. Wanneer ik zeg dat ik daar niet zo'n fan van ben heeft dat eigenlijk maar weinig met de druif zelf te maken, eerder met de vinificatie die erop is losgelaten. Toegegeven, ook de film 'Sideways' heeft er een rol bij gespeeld, ik ben net als de hoofdrolspeler fan van Pinot Noir DUS niet van Merlot. U kent vast de gevleugelde uitspraak uit de film wel: "I'm NOT drinking any fucking merlot!". Nou ja, vertel dat dan maar 'ns aan Mr. Merlot, de wijn die ik nu in m'n glas heb. Twaalf procentjes alcohol, geen houtrijping. Helder, rood tot magenta, kleurintensiteit 2 uit 5. In de neus veel rood fruit, kruidig, framboos, een lichte tinteling boven in de neus. Zacht in de mond, hoge zuren, lichte tannines (1 uit 5), een klein bittertje, rood fruit, smaakintensiteit 2 uit 5, korte afdronk. Nee, afgaande op dit exemplaar word ik voorlopig nog steeds geen fan. Verkrijgbaar bij de ALDI.