26 mei 2015

Fleur du Rhône AOC Valais Cornalin 2010

Rare jongens die Zwitsers. Ik heb een fles wijn op voorraad waar groot "Humagne Rouge" op het etiket staat en dan blijkt het om de druif 'cornalin' te gaan. Nu open ik een fles waar groot "Cornalin" op staat maar dat betreft dan weer de druif 'rouge du pays'. Blij dat de Druifbijbel "Wine Grapes" altijd weer uitkomst biedt. De rouge du pays is een van de oudste druiven van Valais in het Zuiden van Zwitserland. Bijna verdwenen maar in de jaren '70 gered van de ondergang. Een kruising tussen de petit rouge en de mayolet, ook nog nooit van gehoord zeker? Kom d'r maar eens om in Nederland. Ik vrees tevergeefs, je zult er een tripje voor naar Zwitserland moeten maken. Dat deed ik dan ook en ondanks dat dit exemplaar van een grotere coöperatie komt en letterlijk in de Zwitserse supermarkt "Coop" te koop is, is hij stevig aan de prijs, maar dat is daar vrij normaal. Alcohol is 13,5%, geen informatie kunnen vinden omtrent houtopvoeding. Voor mij de eerste keer dat ik wijn van de rouge du pays proef dus kan ik er weer eentje afstrepen in mijn Quest for the Holy Grape, mijn missie om zoveel mogelijk verschillende mono-cépages te proeven. In het glas helder, dieprood tot magenta, kleurintensiteit 3 uit 5. In de neus veel rood fruit, wat noterig, kruidig, licht floraal. In de mond droog, hoge zuren, milde tannines (1 uit 5), stevig bitter in de afdronk. De adaptatie van het bitter is bij de tweede slok al geschied en het valt nu zelfs niet eens meer op, wellicht dat eventjes karafferen ook al zal helpen. Hij is sappig, barstensvol rood fruit en kruidigheid, licht floraal, een pepertje, iets notigs, een best hoge smaakintensiteit (4 uit 5), aardse afdronk, proef ik nu toch een hintje van houtopvoeding? Wellicht in grote foeders dan. Het is een lichte wijn, iets koelen mag best, qua smaakprofiel lijkt hij nog het meest op een simpele Duitse Spätburgunder, no disrespect intended. In mijn geval mag je het zelfs uitleggen als zijnde een compliment want ik hou van Spätburgunders. Een spannende wijn die je maar blijft inschenken.