18 mei 2015

De Echoput: cursus Wijn-Spijs lesdag 4


De kwestie kwam aan bod: is het eigenlijk een wijn-spijs of een spijs-wijn cursus? En in het verlengde daarvan: wat te denken van een drank-spijs cursus? In sommige gevallen gaat bijvoorbeeld thee goed samen met spijs, in veel gevallen zal bier met spijs een perfecte match geven. Vandaag kregen we dan ook een biertje te proeven bij een gerechtje. Bier is gastronomisch heel goed inzetbaar en ligt veel steviger verankerd in de Nederlandse eet/drink-cultuur dan wijn. Medecursisten en Facebook-vrienden Andre en Yvonne zagen mijn gezicht meteen opfleuren toen het onderwerp bier ter sprake kwam. Een product waarmee Peter Klosse in de toekomst vaker aan het werk zal gaan. Terugkomend op wijn-spijs dan wel spijs-wijn; wanneer je in een restaurant bestelt kies je meestal eerst een gerecht uit waarvan je denkt dat je daar die avond trek in zult hebben, pas daarna kies je de wijn die er wellicht bij past of die je gewoon lekker vindt. Spijs-wijn. Wanneer ik door familie voor het diner wordt uitgenodigd kies ik een wijn uit om mee te nemen op basis van de gegevens die ze me verstrekken betreffende de maaltijd. Spijs-wijn. Er is echter ook genoeg te zeggen voor het omgekeerde; je hebt een wijn in je voorraad liggen die je absoluut wilt delen, nodigt je familie uit en verzint een gerecht om die wijn heen. Echt koken naar de wijn dus, met recht een wijn-spijs combinatie en niet andersom. Een beetje zoals we op lesdag 3 in de praktijk brachten.

Ook tipten we het onderwerp 'smaakdatabank' nog even aan. Om te kunnen weten of iets lekker is en/of kwalitatief goed zul je een groot referentiekader moeten opbouwen. Zo vond ik in 2008, toen ik net werd 'ontmaagd' als wijndrinker, makkelijke slobberwijnen van krap twee euro per fles heerlijk. Nu, zeven jaar later, enkele opleidingen, cursussen en veel proefervaring rijker, moet ik er niet meer aan denken om diezelfde wijnen van toen te drinken. Technisch goed gemaakt maar zielloos, eenheidsworst, enkelvoudig, lopende-bandwijn, reageerbuiswijn. Daarvoor dient mijn Wijn-Blog dan ook, mijn persoonlijke proefnotities van alle wijnen die ik in m'n glas krijg. Daarmee bouw ik verder aan mijn persoonlijke smaakdatabank en weet wat ik voortaan links wil laten liggen. Het huiswerk voor de volgende les is weer spijs-wijn georiënteerd. Een complete menukaart met in totaal 17 gerechten moeten worden voorzien van evenzoveel passende wijnen. Een uitdaging.