09 april 2015

Bodega Rejadorada DO Toro Tinto Roble 2012

Twee dagen doe ik met deze wijn. Even ben ik op dag één bang dat hij op dag twee al licht oxidatief zal zijn maar die angst blijkt gelukkig ongegrond. Ik zie het wel vaker bij alcoholische wijnen bomvol zwoel rijp fruit, dit exemplaar doorstond echter de beproeving van een etmaal rust na opening. Hoeveel alcohol heeft hij dan? Maar liefst 14,5%, een houtopvoeding van 6 maanden, de ene helft in Frans, de andere helft in Amerikaans eiken. De eerste avond nam ik twee glazen, de daarop volgende werkdag hunkerde ik naar dat derde en volgende glas. Met vlagen kwam hij nog licht door m'n poriën zetten. 's Avonds mocht ik dan toch eindelijk weer inschenken. Helder in het glas, fel magenta van kleur, intensiteit 3 uit 5. In de neus milky, jammy, zwoel zwart fruit, animaal, een stalletje, kersen. Zo mooi, ik hoef al bijna geen slok meer te nemen, alleen het aroma is al bevredigend. Ik doe het toch. Het begint met een frisse tongtinteling, alsof er munt in zit, straffe tannines slaan daarna toe, niet zozeer ruw op de tanden, eerder licht drogend. Hoge zuren, een klein bittertje, het hout is prachtig gedoseerd, ik bemerk het nauwelijks. Aanvankelijk een zacht mondgevoel, later wat peperig op de tong, spicy. Hij is milky, enorm sappig, veel kers, zwart fruit, beetje dropperig. Een 'volwassen' en lange afdronk die op dag twee wat aards wordt. Heerlijk. Redelijk complexe wijn die zeker nog twee tot drie jaartjes mag en kan blijven liggen. Verkrijgbaar bij Wijn Voor Nu.