24 januari 2015

Pfaff AOC Alsace Pinot Gris Riesling Tête-à-Tête 2013

Normaal gesproken 'kook ik naar de wijn', oftewel, ik zoek eerst een wijn uit die me op dat moment aanspreekt en daar verzin ik dan een gerecht bij. Vandaag ging dat niet op, ik ging naar m'n zus en moest dus eten 'wat de pot schaft'. Aangezien ík de wijn meebreng wil ik wel even weten wat we dan gaan eten. De pot schafte een Ottolenghi gerecht, tagliatelle met walnoten en citroen, klik HIER voor het recept. Overige ingrediënten, niet geheel onbelangrijk overigens, room, Parmezaanse kaas, peterselie en salie. Hmm, salie ken ik niet, even Googelen. Een vrij aromatisch en smaakvol kruid. Er zit verder geen vlees in het gerecht dus mijn gedachten gaan meteen uit naar een geurige en kruidige, stevige witte. Pinot gris, gewurztraminer, grüner veltliner, geen van drieën heb ik op voorraad, althans niet als monocépage. Wel een blend van pinot gris met riesling, blendverhouding onbekend, alcohol is 12,5%, geen hout. Licht goudgeel in het glas. Aromatisch, beetje weeïg, tropisch fruit, lychee, peer, meloen, gele appel. Een zoetje in de aanzet, tongtinteling, speekselopwekkend, kruidig, romig, lychee, vol van smaak door met name de pinot gris, enorm hoge zuren van de riesling. De wijn was heerlijk en de combinatie perfect, een 1+1=3 momentje. De wijn in kwestie komt van 'La Cave des Vignerons de Pfaffenheim' en is ook bekend onder de naam 'Black Tie'. Aanrader.