10 januari 2015

Château Grand Corbin AOC Saint-Émilion Grand Cru 2003

In 2003 was er in grote delen van Europa een hittegolf. Wijnen uit de 'getroffen' gebieden van dat jaar ouderen wat sneller, komen eerder wat 'vermoeid' of 'uitgeput' over en moet je vroeger openen dan wijnen uit topjaren. Thuis doe ik drie dagen met een fles wijn. Deels omdat ik na twee glazen op een avond al genoeg heb maar ook omdat ik wil weten of er ontwikkeling zit in de geur en smaak gedurende die periode. Bij de wijn die ik nu bespreek was dat weer overduidelijk het geval. Alcohol is 13%, druivenrassen merlot, cabernet franc en cabernet sauvignon, twaalf maanden in Frans eiken waarvan 50% nieuwe vaten. Sinds 2012 is het Château gepromoveerd tot 'Grand Cru Classé de Saint-Émilion'. Donkerrood in het glas, licht oranje in de rand, klein beetje droesem. Het aroma op dag 1: rijp, hout, zwart fruit, fris. Op dag 2 was opeens het rode fruit op de voorgrond getreden en het hout naar de achtergrond verwezen. Op dag 3 had de oxidatie de overhand gekregen. De smaak op dag 1: beetje groen, bittertje, rijp zwart fruit, alcoholisch, hout, chocola, rokerig. Geen balans, het hout en de alcohol waren te aanwezig. Op dag 2 echter leek het wel alsof er meer zuren waren, het alcohol-level gedaald was en er hout-extractie had plaatsgevonden. De wijn was veel beter in balans en het aanwezige fruit was frisser, eerder rood dan zwart. Op dag 3 was het over. De wijn was geoxideerd, voor mij niet meer drinkbaar. Behalve het open-moment met betrekking tot het oogstjaar is dus ook het proefmoment zelf nog van belang. Bij veel wijnen loont het om ze enkele uren van tevoren te karafferen of decanteren. Hoeveel uur echter is van meerdere factoren afhankelijk. Smalle of brede karaf? Oude wijn of jonge wijn? Klassiek jaar of topjaar? Het is geen exacte wetenschap ben ik bang maar voor mij wel reuze interessant en leerzaam.