11 december 2014

Patriarche Père & Fils Vin de France Merlot 2013

Wanneer je genoeg afweet van wijn en wijnmaken kun je het onderscheid maken tussen een wijn die is gemaakt in de wijngaard en eentje die in de kelder is gemaakt. Kelder mag van mij in dit geval ook gerust vervangen worden door laboratorium, fabriek of vanachter het toetsenbord. Je kunt nog zulke mooie, rijpe en gezonde druiven oogsten, wanneer je er uiteindelijk een gecultiveerde gistsoort bijmietert die ervoor zorgt dat elke wijn naar elkaar gaat smaken, ongeacht uit welk land hij komt of van welke druif hij is gemaakt, dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig. Met minder proefkennis en -ervaring zou ik dit waarschijnlijk niet verkeerd hebben gevonden. Feit is echter dat ik al een flink aantal stapjes verder ben dan de gemiddelde wijnconsument en ik trap er niet meer in. Gistsoort VR5 van DSM of wellicht thermoflash-vinificatie zorgt weer eens voor de bekende 'Beaujolais Nouveau uit de supermarkt-riedel': perendrups, suikerspin, banaan, framboos met de daarbij horende donkerpaarse kleur. Alcohol is 13,5%, geen houtopvoeding (uiteraard). De smaak valt me gewoonweg vies tegen. Het begint met bitters, het eindigt met bitters. Daar tussenin zitten nog hoge zuren, rauwe tannines en de smaak van perendrups en framboos. Mocht u desondanks mijn persoonlijke bescheiden mening deze wijn toch eens willen proberen dan kunt u hem verkrijgen bij de Coop.