05 november 2014

Emiliana Organic Vineyards DO Colchagua Valley Coyam 2008

Coyam is het oud-Chileense woord voor eik. Oude eiken omringen de wijngaarden waar deze Coyam vandaan komt. De derde wijn alweer deze maand uit de Valle de Colchagua. Hij wordt op een bio-dynamische manier gemaakt. Biologisch dus en ook nog eens rekening houdend met de stand van de zon, maan, sterren. Vandaag is het volgens die bio-dynamische kalender gunstig om een fles wijn te kraken vanaf 22:00 uur, morgen is de hele dag gunstig. Zolang kan ik niet wachten, bovendien zou het minder uitmaken voor klassewijnen. Wanneer deze mij smaakt, is het kennelijk een klassewijn. Dusss. Een enorm zware fles, alcohol is 14,5%, houtopvoeding van dertien maanden, 80% in Frans en 20% in Amerikaans eiken, gebruikte druivenrassen, hou u vast: syrah, carmenère, cabernet sauvignon, merlot, malbec, mourvèdre en petit verdot, waarbij die laatste drie slechts enkele procenten. Als ik een rubriek aparte blends zou hebben, zou deze daar zeker in thuishoren. In het glas diep donkerpaars, intensiteit 4 uit 5. De neus doet me gelijk denken aan een Bordeaux-wijn uit een topjaar als 2009 bijvoorbeeld van de hand van Michel Rolland. Intens, een tikje belegen, zwoel zwart fruit, chocola, animaal, zoete kers, rokerig, sigaar, frisse stophoest, salmiak. Wat een aroma! In de mond wordt m'n hoopvolle verwachting helemaal waar gemaakt. Klein zoetje in de aanzet, rijpe en ronde tannines, mooie zuren, lekker bittertje, het hout erg mooi verweven in de wijn, perfecte balans. Zelfs het relatief hoge alcoholpercentage valt niet op. Enorm intense smaak, zoete kers, zwart fruit, pruim, cederhout, chocola, mokka. Wat een verwennerij! Prachtig op dronk, wellicht kan hij nog een aantal jaartjes verder ouderen maar het hoeft wat mij betreft niet. Het enige dat ik betreur is dat ik hem voor mezelf heb gehouden in plaats van met vrienden te delen. Maar ja, ik moest even wat huiswerk doen aangezien ik morgen een lunch heb met de wijnmaker Álvaro Espinoza Durán zelf. De wijn is overigens verkrijgbaar bij de grotere Albert Heijn en voor de prijs hoeft u het niet te laten. Die is het dubbel en dwars waard, aanrader!