27 september 2014

Wijnhoeve De Colonjes Cuvée 2009

Vandaag de laatste gunstige dag in september voor het drinken van wijn volgens de biodynamische Thun-kalender. Dit weekend ook nog de Nederlandse Wijnfeesten in Groesbeek maar ik ga er niet heen. Ik laat ze wel tot me komen met deze Groesbeekse wijn van Wijnhoeve De Colonjes, biologisch ook nog. Een cuvée van cabernet colonjes, regent en cabernet cortis, alcohol is 12,5%, acht maanden barriques van Franse en Amerikaanse makelij. Donkerrood in het glas, lichtjes oranje in de rand. Kruidige neus, een stalletje, zeg maar gerust stal, animaal, langer open en er komt nog wat koffie en chocola bij. Zacht mondgevoel, mooie zuren, bittertje, lage tannines, enorm sappig. Hele kruidige smaak, zwart fruit, bessen, groene paprika. Op het achteretiket noemen ze het zelf een lichte wijn maar als dit licht is dan ben ik wel heel benieuwd naar hun zware jongens want in mijn woordenboek heet dit toch al behoorlijk getorseerd.