04 september 2014

Les Tourettes IGP Vin de Pays du Var 2013

Er komt dit najaar een nieuw tv-programma op RTL: Tourette On Tour. Het gaat over mensen met het syndroom van Gilles de la Tourette die om de één of andere reden geen tics meer vertonen wanneer ze zingen of een muziekinstrument bespelen. Ik zou dan de band zelf 'De Tourettes' genoemd hebben was m'n eerste gedachte toen ik ervan hoorde. Laat ik nu hier in Frankrijk een rosé tegenkomen die 'Les Tourettes' heet. Die moet ik natuurlijk even proeven. Alcohol is 12,5%, geen hout, druivenrassen niet vermeld, ook niet kunnen vinden op internet. De AOC regels bieden een hoop opties; grenache noir, mourvèdre, cinsault, tibouren, syrah, cabernet sauvignon en carignan noir. Ik hou het dus maar even op een blend. In het glas licht zalmroze. In de neus een vrij intens aroma (niet te koud geserveerd); appelig, meloen, peer, licht kruidig. In de mond een bittertje, voldoende zuren, scherp randje op de tong, ik vermoed dat er in ieder geval syrah in zit, droog, drogend zelfs, beetje alcoholisch. Voornamelijk smaken van peer en meloen. Vooral het aanwezige bittertje maakt hem geen allemansvriend.