04 juli 2014

Villa Maria Marlborough Private Bin Pinot Noir 2012

Nieuw-Zeelandse Pinot Noir kan me doorgaans goed behagen is de conclusie na het doorlezen van m'n eerdere proefnotities. Eens kijken of dat ook met dit exemplaar van Villa Maria het geval is. Alcohol is 13,5%, geen houtopvoeding. In het glas helder, dieprood van kleur, intensiteit 2 uit 5. Een vrij stuivend aroma, spätburgunder-style, rabarber, aardbeien, kersenjam. Een intense smaak, mooie zuren, klein bittertje, tannines 2 uit 5, sappig. Proef ik daar nu toch nog een beetje (kreupel)hout? Dat kan in ieder geval niet van een vat zijn. Knisperend vers rood fruit, beetje aards ook nog, twee uurtjes in de koelkast was de perfecte oplossing voor een enorm benauwde en hete dag als vandaag. Ik volg sinds kort de biodynamische Thun-kalender. Kort gezegd zijn er vier dagen: blad-, wortel-, bloem- en fruitdagen, heeft allemaal met de stand van de zon, maan en sterren te maken. Fruit- en bloemdagen zijn geschikte dagen om wijn te drinken, blad- en worteldagen minder maar voor grootse of geouderde wijnen zou het niet uitmaken. Vandaag was het een worteldag en de wijn smaakte me prima. Kennelijk een erg goede wijn maar dat kan ik je zonder kalender ook wel vertellen. Verkrijgbaar bij wijnspeciaalzaken.