02 juli 2014

Bodegas 1890 Garcia Carrion Castillo San Simón DO Jumilla Reserva 2009

De gemiddelde prijs die de consument in Nederland betaalt voor een fles wijn ligt, 'give or take' een paar centen, zo rond de €2,78. Laat ik er nu eentje van €2,69 in m'n glas hebben. Voor dat geld zou hij dan ook nog twaalf maanden in Amerikaans eiken én twaalf maanden in Frans Allier eiken hebben gerijpt. Als dat zo is kan ik me niet voorstellen dat de wijnboer er nog iets aan verdient. Ik proef 'm op de meest gunstige dag van de week volgens de biodynamische kalender, ik heb na drie dagen droog te hebben gestaan ook nog eens verschrikkelijk veel zin in een glas wijn en ik ben in een opperbest humeur dus alle psychologische aspecten zijn gedekt. Alcohol is 13%, druivenrassen monastrell (mourvèdre) en tempranillo. In het glas helder, dieprood, magenta in de rand, kleurintensiteit 3 uit 5. Ondanks de twee jaar houtlagering ruik ik hiervan niets terug op de stille spiegel, ook na walsen niet. Wel een fris-fruitig aroma van voornamelijk vers rood fruit, licht kruidig. Seriously... waar is het hout? Ook in m'n mond proef ik een 'joven', een jonge wijn zonder hout. Knisperend fris en vers rood fruit ook hier, hoge zuren, tikje branderig in de slokpijp, stophoest, dropperig, smaakintensiteit niet hoog (2 uit 5), beetje dunnetjes en vlak. Daardoor overheerst de alcohol en is er geen goede balans. Het lijkt wel alsof er een verkeerd etiket op de fles is geplakt.