15 juni 2014

Porto Lagarada 10 Years Old matured in wood

Port is heerlijk, althans dat is mijn mening. Na veel proeven ben ik erachter gekomen dat 'tawny' het type Port voor mij is. Net iets subtieler, delicater en complexer dan 'ruby'. Luxeprobleem is nu dat m'n voorraad behoorlijk gevuld is met tawny's. Het jammerlijke daarvan is dat de proefnotities alhier vrij veel op elkaar beginnen te lijken. Zo ongeveer dezelfde geuren en smaken, zoetheidsgraad en allemaal even lekker. Subtiele verschillen komen pas aan het licht wanneer ik ze allemaal tegelijk zou gaan proeven. Dat wordt me nou ook weer iets te gortig. Ik zal er dus regelmatig eentje gaan openen om ervoor te zorgen dat er hooguit twee standaard op voorraad liggen, meer is niet nodig. De tawny van vandaag heeft een alcoholpercentage van 20%. In het glas helder rood met een oranje rand, kleurintensiteit 2 uit 5. Een intense neus, vijgen, krenten, pruimen, noterig. In de mond gelukkig niet van dat stroperige zoete, eerder verfijnd. Lekker scherp, hoge zuren, hout, alcoholisch. Smaken van vijgen, krenten, pruimen, noterig... bijna een standaard riedeltje aan het worden maar daarom zeker niet minder lekker. Verkrijgbaar bij de ALDI.