18 mei 2014

La Tulipe de la Garde AOP Bordeaux Rosé 2013

Hé!? Had ik die niet pas besproken? Jazeker maar dat was oogstjaar 2012. Ik was daar best tevreden over en besloot er meerdere flessen van in huis te halen, zeg maar als huisrosé. Alcohol is een half procentje gedaald, nu 12,5%, geen hout. Ik kan bijna het hele verhaal van de 2012 knippen en plakken... bijna. In het glas helder oranjerood. In de neus kruidig, rood fruit. In de mond een hele lichte tongtinteling, hoge zuren, rood fruit, tikje kruidig. De smaakintensiteit is iets minder echter, zo is de balans er ook (nog?) niet helemaal. Noemde ik 2012 nog gastronomisch, bij 2013 hou ik me in. Of het verschil tussen de twee oogstjaren 'm nu zit in de verschillende typische klimatologische omstandigheden of dat 2013 een jaar langer rust nodig heeft voordat hij geopend moet worden is me niet helemaal duidelijk. Ik voel dat er weer een experimentje aan zit te komen. Een jaartje geduld AUB.

07.05.2015 Update: Het jaartje rust heeft z'n werk gedaan. Op dit moment kan ik oogstjaar 2013 wederom gastronomisch noemen, gewoon niet te jong drinken dus. Mooi droog, hoge zuren, vol van smaak. Eigenlijk gewoon weer een aanrader. Nu kopen, pas over een jaar openen.