20 mei 2014

First Press Napa Valley Cabernet Sauvignon 2009

"Rood, wit of rosé" is het mogelijke eerste antwoord op mijn vraag: "Wat kan ik voor je inschenken?". Daarna vraag ik steeds vaker naar je 'smaakprofiel'. De meesten haken dan af en zeggen "Jôh, doe niet zo moeilijk! Gewoon iets lekkers!" Sommigen geven me echter een uitdaging. "Rood en zwoel" was er zo eentje. Ik denk dan gelijk Nieuwe Wereld en vervolgens Californië. Daar had ik er wel eentje van op voorraad. Alcohol is 14,5%, vijftien maanden houtopvoeding in Frans en Amerikaans eiken. In het glas diep donkerrood, intensiteit 5 uit 5 maar liefst. In de neus groen, paprika, zwoel, chocola, koffie, zwart fruit, sigarettenas, rokerig. Een zoetje, niet alleen in de aanzet maar aanhoudend, mooie zuren, klein bittertje, nauwelijks tannines, scherp op de tong, het hout heel subtiel in de wijn verweven, smaken van voornamelijk zwoel zwart fruit van een hoge smaakintensiteit, ook nog kers, chocola, leer, koffie. Verre van log, verveelt nergens. Voldeed volledig aan mijn verwachting. Mijn exemplaar kocht ik bij de Makro in de opruiming voor €15,43. Stevig aan de prijs gekeken naar de gemiddelde besteding per fles van alle verkochte wijn in Nederland maar zijn geld dubbel en dwars waard en daarom komt deze dan ook bij mijn aanraders.