22 mei 2014

#ChardonnayDay Marques de Casa Concha DO Limarí Chardonnay 2011

Vandaag, 22 mei, was het #ChardonnayDay. Is er niet iemand die daarvan een soort kalender online kan zetten ofzo? Ik kom er altijd net te laat achter, bekijk de tweets van gisteren en zie dat het alweer voorbij is. Maar ja, ik antidateer m'n blogpost gewoon zodat het net lijkt alsof ik hartstikke actueel ben geweest. Ik trek weer eens een wijn open uit het vernieuwde assortiment van de AH, met een prijs van €13,99 niet één van de goedkoopste nieuwkomers. Alcohol is maar liefst 14%, houtopvoeding van elf maanden in Frans eiken. Kortstondig heel licht parelend bij het inschenken. Vrij intens strogeel van kleur. Op de stille spiegel is het houtgebruik evident, na het walsen komt daar wat Velpon bij, iets ziltigs, popcorn, een botertje, caramel, Werthers Echte. In de mond een licht zoete aanzet, mooie zuren, bittertje, kruidig, lichte tongtinteling, vanille, karamel, sappig, filmend. Smaakintensiteit valt nogal mee, hij is ingetogen, elegant maar het alcohol-level vermoeit me wel snel. Dan toch liever een Bourgogne.