02 mei 2014

Casa Safra DO Terra Alta Edición Privada Limitada Selección Platino Gran Reserva 2005

Dit kwam uit de 'kelder' van kennissen die geen rode wijn lusten, en met de kelder bedoel ik de schuur. Gelukkig is het een Gran Reserva uit 2005 dus langer dan 6 jaar zal hij d'r niet gestaan hebben. Toch ontkurk ik de fles met enige terughoudendheid. Wanneer ik 'm 'Google' en leer dat hij ook nog eens bij Wijnvoordeel vandaan komt ben ik definitief bevooroordeeld. Dat wordt niet echt 'blind proeven' dus. Toch ga ik m'n best doen er objectief over te oordelen. Alcohol is 13%, druivenrassen tempranillo 50%, grenache 30% en cabernet sauvignon 20%, 24 maandjes rust in Frans en Amerikaans eiken. In het glas helder, donkerrood met een intensiteit van 3 uit 5, magenta gekleurd in de rand. Een fruitige neus, rood neigend naar zwart fruit. Een zacht mondgevoel, hoge zuren. Subtiel houtgebruik, pas wanneer ik m'n keel schraap proef ik het terug. Voornamelijk rood fruit proef ik. Voor een Gran Reserva is-ie vrij licht, geen typische winterwijn, smaakintensiteit zou ook een stuk hoger kunnen, komt wat dunnetjes over. Heeft geen ziel, geen zaligheid.