04 april 2014

Weingut Anselmann Frühburgunder Barrique trocken 2010

Voor mij weer een nieuwe druif in m'n glas, althans een wijn ervan, de frühburgunder. Officieel, of officieus, ik weet het niet precies, heet hij de pinot noir précoce, zo staat hij in ieder geval vermeld in de druifbijbel 'Wine Grapes'. Toch rubriceer ik hem onder z'n Duitse naam omdat die zoveel bekender is. Er komen wel meer eigenaardigheden voor in 'het boek der boeken'. Zo staan bijvoorbeeld de primitivo en de zinfandel, die genetisch dezelfde zijn, onder de naam 'tribidrag' geboekt maar dat heb ik nog nooit op een etiket zien staan. Misschien in Kroatië waar z'n oorsprong ligt. De frühburgunder is een mutatie van de pinot noir en rijpt twee weken vroeger, vandaar de naam. Het is dus geen pinot noir die (te) vroeg wordt geoogst zoals wel wordt verondersteld. De mooiste exemplaren komen uit het Ahrtal, mijn exemplaar komt uit de Pfalz. Alcohol is 13,1% en hij is 'im barrique gereift', houtrijping dus. In het glas fel scharlakenrood met een licht oranje rand, kleurintensiteit slechts 2 uit 5, erg licht van kleur dus en daarmee lijkt hij wel wat op Bourgogne Pinot Noir. Prikkelend in de neus, het hout nauwelijks waarneembaar, floraal, beetje snoeperig, perendrups, aards ook. In de mond een mini-zoetje in de aanzet, toch droog gevinifieerd, ruim voldoende zuren, niet echt hoog, sappig, speekselopwekkend, lage tannines (1 uit 5), het hout is nu duidelijk te proeven. Hij is vol van smaak, licht aards, vooral aardbei en perendrups, klein beetje thee. Blind geproefd zou ik hem best in de Jura kunnen plaatsen, zo apart is-ie wel. En apart is in mijn woordenboek bijna altijd gelijk aan lekker. Klik HIER voor verkoopadressen in Nederland.