30 april 2014

Pierre Chanau IGP Ardèche Viognier 2012

Effe heen en terug 500 kilometer naar de Auchan in Lille om er achter te komen dat ze een allerbelabberdst wijnassortiment hebben. Zegge en schrijve slechts één fles wijn mee teruggenomen. En waarom nou juist die? Het is een Viognier uit de Ardèche. M'n eerste Viognier en dus m'n 'benchmark' kwam uit de Ardèche en nog steeds heb ik geen gelijkwaardig exemplaar kunnen vinden. Wellicht dat de vakantiestemming en het weer hebben meegeholpen aan die beleving. Hoe dan ook, mijn verwachting en hoop was hooggespannen omdat ik er weer eentje uit dezelfde streek tegenkwam. Alcohol is 13,5%, geen hout, kunststof 'kurk'. In het glas is hij zoals hij moet zijn: licht goudgeel. In de neus is hij zoals hij moet zijn: tropisch fruit, perzik, mango met ook nog een beetje peer en meloen. Tot zover niets aan de hand totdat ik een slok neem. De smaak valt bitter tegen... letterlijk! Bitters manifesteren zich doorgaans pas in de afdronk maar nu begint het ermee en niet een klein beetje ook. Eerste slok, tweede slok, tweede glas, tweede dag na het openen... het maakt allemaal niets uit, hij blijft bitter. Behalve een lichte tongtinteling, voldoende zuren, een lichte kruidigheid en een kleine hint tropisch fruit, proef ik alleen maar de bitters. Het volgende bezoek aan een Auchan zal wel even op zich laten wachten.