17 april 2014

Espíritu Criollo DO Mendoza Malbec 2012

Malbec making noise! #MalbecWorldDay. Nog net op tijd kwam ik er achter dat dat vandaag is. Twee minuten voor sluitingstijd mocht ik nog snel even de Jumbo binnenlopen. Ik had namelijk helemaal geen Malbec op voorraad. Een haastige blik op het assortiment en ik zag deze Criollo staan. Laat ik die dan maar doen. Schroefdop, alcohol 13,5%, geen hout. Een diep-purperen kleur in het glas, intensiteit 4 uit 5. Wat een mooie neus! Het begint met een lichte stalgeur, in mijn wereld is dat positief. Een leertoon, zwart fruit, beetje kruidig. Een zacht mondgevoel, nauwelijks tannines, gedoseerde mooie zuren. De smaak is al eveneens voortreffelijk! Zwart fruit, leer, kruidig, smaakintensiteit 3 uit 5, uitstekende balans. Komt voor zo'n jonge rode wijn erg volwassen over. Hele prettige verrassing, aanrader!