06 april 2014

Bodegas Barbadillo Pedro Ximénez Manzanilla DO Sherry-Jerez-Xeres

Ondanks dat dit slechts m'n tweede bespreking is van een PX-Sherry op Wijn-Blog drink ik ze toch met enige regelmaat. Vooral als digestief bij het dessert tijdens restaurantbezoeken. De eerste keer dat ik kennismaakte met dit goddelijke vocht was tijdens m'n SWEN-2 cursus. Jaja, een wijnopleiding kan niet zonder de versterkte wijn Sherry. Vooral in de jaren 70 heel populair bij huisvrouwen is het verstokte imago, niet echt een 'hip' drankje. Wanneer meer mensen echter de zoete Sherry van de Pedro Ximenez-druif, want daar staat de afkorting PX voor, zouden proberen denk ik dat er een schare nieuwe fans bij zouden komen. Ik neem alvast een voorproefje op 'Wereld Sherry Dag' op 26 mei dit jaar. Alcohol is 18,5%, houtrijping uiteraard. In het glas helder, diep oranjerood tot lichtbruin, intensiteit 3 uit 5. Een flinke snuif levert een behoorlijke prikkeling in de neus op, bij zoete wijnen mag meer sulfiet worden toegevoegd dan bij droge wijnen. Verder ruik ik nog boerenjongens, rozijnen, vijgen. In de mond is hij dik, zoet, prikkelend op de tong, lekker hoge zuren, goede balans. Smaken van krenten, boerenjongens, vijgen, de oude vertrouwde Natterman hoestsiroop van vroeger. De fles wel van tevoren in de koelkast zetten. Verkrijgbaar bij Albert Heijn.