23 februari 2014

Verzoekje: Quaderna Via DO Navarra 2012

Een verzoekje en ik hoefde de wijn nog niet eens zelf te kopen. Afgaand op alleen het etiket zou ik dat uit mezelf naar alle waarschijnlijkheid ook nooit gedaan hebben. Waarom zou je een eigen etiket op je assortiment willen plakken? Om dezelfde reden waarom er supermarkt huiswijnen inclusief eigen etiket bestaan zou ik zeggen, een commerciële. De consument denkt: "Ah! Hetzelfde product maar goedkoper omdat het een huismerk is." en pakt vervolgens die wijn van het onderste schap. Naar mijn persoonlijke mening doe je hiermee afbreuk aan het (al of niet bestaande) imago van die wijn. Door zo'n fantasieloos etiket met de naam van de 'keten' zo prominent in beeld krijgt de wijn het label 'goedkoop'. Maar dat is dus mijn mening. Feit blijft wel dat de eerste indruk telt en die eerste indruk wordt gevormd door... het etiket! Maar ook een boek wordt door mij nog steeds niet beoordeeld op de kaft en deze wijn krijgt van mij dan ook een eerlijke kans. De blend bestaat uit tempranillo, merlot en cabernet sauvignon, alcohol is 13% en er vond geen houtopvoeding plaats. In het glas een heldere magenta kleur, intensiteit 2 uit 5. Een enorm fruitige neus, spetterend rood fruit met framboos in de voorste linie, gevolgd door kers en aardbei. Ook nog een licht animale toets en wat kruidigs. In de mond schreeuwt het fruit het uit! Het begint met een zoetje van de kers, hoge zuren, beetje milky, tikje cederhout, licht alcoholisch, frambozen, bramen. Toch ook nog iets groens te bespeuren, paprika, kruidig, nog wat stroeve tannines (4 uit 5). Een enorme smaakexplosie in je mond terwijl de smaakintensiteit niet overdreven 'dik' is. Hij is verre van log, juist vrij elegant zou ik willen zeggen en meer geschikt voor in de zomer dan winter. Lekkere afdronk die lang in de slokpijp blijft hangen. Zo zie je maar weer: ook een wijn moet je niet beoordelen op het etiket... maar ik zie liever het origineel.