28 februari 2014

Pampas del Sur Vinyard's Expression DO Mendoza Merlot 2013

Ja hoor, ik zit weer eens aan de merlot. Ik blijf bevooroordeeld over deze druif, althans, de wijnen ervan. Hij schijnt weer helemaal hip te zijn getuige een merlot-proeverij in de Winelife en ook Onno Kleyn testte ze onlangs nog. Reden voor mij om enkele van die 'goed geteste' exemplaren aan mijn eigen smaakpapillen te onderwerpen. Vandaag eentje uit Argentinië, alcohol is 13,5%, geen hout. In het glas helder, donkerrood tot magenta, fel van kleur. In de neus perendrups, framboos, zoete kers... volgens mij weer een gevalletje thermo-vinificatie, een methode om veel kleur en fruitigheid in de wijn te krijgen. Jong drinken dus. In de mond een zoetje, hoge zuren, lage tannines. Smaken van perendrups, zoete kers, framboos, behoorlijk intens. Als tegenhanger van een Beaujolais Nouveau niet verkeerd. Verkrijgbaar bij Dirck III en Dirk van den Broek.