20 februari 2014

Château Malescasse AOC Haut-Médoc 1999

Een dineetje. Bij mij thuis. Voor zes personen. Ik kan m'n weg aardig vinden in de keuken maar op de één of andere manier vind ik het kunnen opentrekken van meerdere wijnen op een avond toch spannender dan wat er op het bord terechtkomt. Ik ben meer tijd kwijt aan het doorspitten van het excel-sheet van de wijnvoorraad dan het opsporen van een mooi gerecht, of meerdere. Een aperitief, soms twee verschillende, een wijn voor bij het hoofdgerecht, zowel wit als rood inclusief back-up wanneer de fles voortijdig leeg is en een dessertwijn. Het aperitief zou een Bordeaux uit 1998 worden, geserveerd vanuit de klimaatkast... daar bewaar ik de wijnen voor speciale momenten. Het moment ging helaas een beetje verloren toen deze wijn 'kurk' bleek te hebben. Door de gootsteen ermee. Tweede keus was de Malescasse. Alcohol is 12,5%, houtopvoeding, gebruikte druivenrassen niet vermeld, ik vermoed cabernet sauvignon, merlot en petit verdot. In het glas diep donkerrood, niet geheel helder. Zwevend depot, een stukje keukenpapier fungeert als filter. In de neus belegen, hout, donkerzwart fruit. Ook in de mond precies hetzelfde verhaal met als toevoeging animaal, tabak, koffie en iets 'snoeperigs'. Zoete kers maak ik er van. Voldoende zuren, stevige tannines (4 uit 5). Geen miskoop.