08 december 2013

Porto Quevedo Colheita 1996

Het toetje van de avond, vergezeld van noga, vijgen, pruim-amandel-rolletje, walnotenkaas, Rochebaron-kaas en kletzenbrood. Alcohol is 19,5%, houtrijping minimaal zeven jaar. In het glas helder, scharlakenrood, kleurintensiteit 3 uit 5. De kleur verrast me, ik had hem veel lichter en wat bruiner verwacht, getaand dus, het is tenslotte een tawny. Ook de neus is verrassend, ontzettend fruitig, niks oxidatiefs, verder nog chocola, krenten en vijgen. In de mond zacht zoet, hele hoge zuren, branderig op de tong, scherp. Heel fruitig, ook iets noterigs. Ik denk dat ik hem het liefst nog zo'n twintig jaar had laten liggen, als ik een fruitige Port wil dan neem ik wel een ruby. Desondanks was het potentieel heel goed te proeven en was het natuurlijk gewoon een lekker dessert.