14 november 2013

Pairing Collection AOC Bordeaux 'Chops & Burgers' 2012

Wanneer ik 'chops' door de vertaalmachine haal komt er 'karbonades' uit. Ik naar de super voor karbonades, geen zin in 'burgers', die had ik de dag ervoor al gehad. Karbonades, karbonades... ik zoek me een ongeluk bij het rundvleesschap. Alleen bij het varkensvlees zie ik ze liggen terwijl er toch echt een koe op het etiket staat afgebeeld. Dan maar varkenskarbonades. Weer thuis toch nog even Googelen; karbonade van rund noemt men kotelet... weer wat geleerd. Deze Bordeaux is geblend met 60% merlot en 40% cabernet sauvignon, alcohol is 13%, geen hout. In het glas dieprood, magenta in de rand, kleurintensiteit 3 uit 5. In de neus milky, jammy, framboos, zoete kers, perendrups, kruidkoek... gevalletje thermovinificatie of wellicht gistsoort VR5 weer eens van stal gehaald? In de aanzet een zoetje, hoge zuren, een heel licht bittertje, nauwelijks tannines. Smaken van zoete kers, perendrups. Ontzettend jammy en milky, bijna alsof je een 'Wicky' aan het drinken bent. De combinatie met de flink gekruide en gegrilde karbonades pakte niet zo goed uit, de wijn was er wat te frivool voor, niet krachtig genoeg. Ik denk dat de combinatie met jonge kazen beter werkt.