15 november 2013

Marqués de la Concordia Hacienda Zorita Unamuno Vineyard Arribes del Duero Natural Reserve Syrah 2009

De eerste prijs voor langste naam heeft hij alvast binnen. Alcohol is 14%, 24 maanden hout in Amerikaans en Frans eiken. Ik moest een wijn meebrengen voor bij een kruidig curry-gerecht. Een gepeperd wijntje dus. Mijn eerste gedachte gaat bij wit dan uit naar gewurztraminer maar er werd om rood verzocht. Dan lijkt mij syrah de enige overgebleven optie. Toch nog even Googelen voor de zekerheid en de bevestiging krijg ik op www.wijn.nl, hoe simpel kan het soms zijn. In het glas helder, felrood, magenta in de rand, kleurintensiteit 3 uit 5. In de neus, milky, jammy, een mix van rood en zwart fruit, flink walsen en even geduld levert me ook nog cacao, tabak, iets rokerigs en leer op. In de mond hoge zuren, alcoholisch, beetje branderig op de tong, tannines 2 uit 5. Smaken van zoete kers, een pepertje, vanille, hout maar mooi geïntegreerd, milky, een hoge smaakintensiteit. Erg lekker, nu al en ik heb er geen spijt van hem geopend te hebben maar een jaar of tien kan hij zeker nog hebben. De wijn-spijs combinatie pakte goed uit, zowel gerecht als wijn bleven overeind.