21 november 2013

Domaine du Bois Dieu Pasquier Desvignes AOC Beaujolais Primeur 2013

Het is de derde donderdag in november, tijd voor.... Beaujolais Nouveau! Ondanks mijn voornemen vorig jaar om dit keer eens over te slaan ben ik weer gezwicht, heb toch weer een flesje gekocht. Het liefst had ik even wat verder omgereden om er eentje van Jean-Paul Brun te bemachtigen, eentje die naar verluidt niet het karakteristieke smaakprofiel van banaan, kruidkoek en perendrups bevat. Maar ja, benzine is duur tegenwoordig dus heb ik er maar een uit de lokale supermarkt vandaan gehaald. Alcohol is 12%. De kleur: helder, fel magenta, intensiteit 2 uit 5. De neus: jawel hoor, ik had toch even moeten omrijden. De macération carbonique spat het glas uit, banaan, kruidkoek, speculaas, perendrups... het zit er allemaal weer in. In de mond hoge zuren, lage tannines (1 uit 5), wel drogend, beetje dunnetjes, heel klein zoetje. Smaken van zoete kers, framboos, perendrups, kruidkoek. Ooit, toen ik nog sterk anti-hout was, kon ik deze stijl wel waarderen maar ik verlang nu eigenlijk toch wel weer naar iets meer diepgang uit een Frans of Amerikaans vaatje. Mocht je die van Jean-Paul Brun willen proeven dan adviseer ik een sessie bij De Wijntherapeut.