22 oktober 2013

Val d'Ornia DO Tierra de León Prieto Picudo Crianza 2006

Wat ik op de Megavino aan Spaanse wijn heb gemist moet ik dan thuis maar inhalen. Met de 'druifbijbel' naast het toetsenbord en m'n Excel-sheet van reeds geproefde mono-cépages geopend, constateer ik dat er inmiddels 17 verschillende Spaanse druivenrassen de revue zijn gepasseerd op Wijn-Blog. Verrassing voor mij is dat ook de cabernet franc een van origine Spaanse druif is. Vandaag heb ik een wijn van een minder bekende druif in m'n glas, de prieto picudo. Bijna exclusief aangeplant in de regio Castilla y León in het noordwesten van Spanje. Veel zuidelijker tref je hem niet aan omdat zijn dunne schilletje niet bestand is tegen teveel zon. Droogte vind-ie ook maar niks, een mild klimaat met af en toe een buitje doet hem goed. Lage rendementen en vroegrijpend (bron: Wine Grapes). Alcohol is 13,5%, vergisting vond plaats in Frans eiken, daarna heeft hij ook nog eens 14 maanden gerust in een mix van Frans en Amerikaans eiken. In het glas een diepe, donkerrode kleur, intensiteit 4 uit 5. Op de stille spiegel de houtopvoeding duidelijk waarneembaar, na het walsen komt het rode en zwarte fruit naar boven, kersen, pruimen. Een 'droge' neus, kruidig, walnoot. Een zacht mondgevoel, droog, ronde tannines, 3 uit 5, hoge zuren, een bittertje. Een volfruitige smaak, heel sappig, het hout mooi geïntegreerd. Heel belangrijk: er zit spanning in de wijn. Hij is nergens log of vermoeiend. Je blijft van het glas nippen. Nu al mooi maar heeft bewaarpotentieel, een jaar of vijf zeker nog. Verkrijgbaar bij Iberia-Benelux.