28 oktober 2013

Château Brown AOC Pessac-Léognan 2004

Voor wat betreft Bordeauxwijnen ga ik steeds vaker voor de naam. Die mogen dan qua prijs in een hoger segment zitten en gelukkig zitten ze dat qua smaak meestal ook. Van Château Brown had ik veel goede verhalen gehoord. Van het topjaar 2005 heb ik een fles liggen die ik eigenlijk nog lang niet wil openen maar ik zocht nog naar een referentie. Op proeverijen heb ik hem nog nooit gezien, laat staan geproefd en ik wil graag weten wanneer ik mijn exemplaar kan opentrekken. Bij de kelderrestanten vond ik deze 2004, een klassiek jaar in Bordeaux. De helft van wat de 2005 moet kosten dus lang hoefde ik daar niet over na te denken. Alcohol is 13%, klassieke linkeroever-blend van cabernet sauvignon, merlot en cabernet franc, houtrijping. Helder in het glas, diep donkerrood, kleurintensiteit 4 uit 5. In de neus hout, een licht geparfumeerde bloemige geur, na het walsen wordt het aroma vrij intens. Ronde, rijpe geuren van zwart fruit, pruimen, kersen, milky, jammy. In de mond droog, hoge zuren, stevige maar ronde tannines (4 uit 5), klein bittertje in de finale, het houtgebruik evident, een beetje hoekig en groenig, paprika, sappig. Nog een beetje gesloten, wat me in ieder geval hoopvol stemt voor m'n 2005 exemplaar. Die kan ik gerust nog 10 jaar laten liggen, minstens.