30 september 2013

Offley Ruby Porto

Hoppaaa! Na de Champagne en een magnum Corbières nog even een literfles Port als toetje, je kunt wel op je vingers natellen dat ik de volgende ochtend een stevige koppijn had. Er zat niets slechts tussen, het was alleen net iets teveel allemaal. Maar ja, ik was dan ook op vakantie, in het bijzijn van vrienden en we vierden mijn slagen aan de Wijnacademie, het moet kunnen. Alcohol is 19,5%. Diep donkerrood, ondoorzichtbaar in het glas. Een 'droge' rood-fruitige neus. In de mond zoet, branderig, hoge zuren. Een intense smaak van kersen, krenten en vijgen. Meestal proef ik die vijgen in tawny Port, dit is voor het eerst dat ik ze in een ruby tegenkom. Een ontzettend fruitige Port met een extra 'bite'. Ik schreef op: één van de betere ruby's die ik ooit heb geproefd. Ik herinner me m'n eerste glas van die lange, gezellige avond nog. De daarop volgende glazen zijn 'een soort van' wazig, de fles ging helemaal leeg.