23 september 2013

Caves de Marsigny AOC Saint-Bris 2012

Een soort van rariteit, deze Saint-Bris die pas in 2003 de AOC status heeft verkregen. De enige appellatie in de Bourgogne waar wijn van de sauvignon blanc of sauvignon gris gemaakt mag worden. Alcohol is 12,5%, geen hout. In het glas heel licht strogeel met een groene zweem. In de neus: kattenpis! kattenpis!! kattenpis!!! Ooit is me verteld dit woord bij een wijnbeschrijving niet meer te gebruiken en daarvoor in de plaats 'buxus' te zeggen. Dat heb ik sindsdien braaf gedaan, ook al omdat die twee geuren heel veel overeenkomsten vertonen. Vandaag grijp ik toch weer terug naar het vertrouwde gezeik van de kat. Ik kan het weten, ik heb de afgelopen weken tweemaal daags de kattenbak van in totaal drie katten verschoond. Er is geen betere omschrijving. Na stevig walsen met het glas kwamen er nog wel wat andere geurtjes bij: zonnebloemolie, ananas, mango. Niet zo heel stuivend als de Loire of Nieuw Zeelandse sauvignons echter. In de mond hele hoge zuren, flink drogend, m'n tanden worden er zelfs stroef van. Behalve een lichte smaak van zonnebloemolie verder nog notig, mineralig, grassig en groen. Wanneer je al geen fan was van sauvignon blanc dan zou ik deze zeker links laten liggen.