24 augustus 2013

Weingut Anselmann Pinot Meunier trocken 2011

Pinot meunier, mono-cépages van deze druif zijn relatief zeldzaam, hij is een traditionele aanvulling op pinot noir en chardonnay in Champagne. Ik was dus erg blij dat ik een droge 'varietal' hiervan had gevonden. Minder blij werd ik bij de eerste snuif. Alcohol is 14%, geen hout. Weingut Anselmann staat bij mij hoog aangeschreven en ik heb al meerdere wijnen van ze mogen proeven maar over de vinificatie ben ik minder te spreken. We hebben hier namelijk weer eens een gevalletje macération carbonique of semi-carbonique. Een manier om wijn te maken die jong en snel gedronken moet worden, ideaal voor Beaujolais Nouveau maar laat het alsjeblieft verboden worden voor elke andere wijn die geen 'primeur-wijn' mag heten. De karakteristieken van de druif zelf worden namelijk compleet ondergesneeuwd door deze vinificatie. In het glas een heldere, diep kersenrode kleur. In de neus het bekende riedeltje: perendrups, kruidkoek, banaan. Zacht in de mond, geen tannines, een zoetje in de aanzet, mooie zuren, een klein bittertje. Smaken van zoete kers, framboos, perendrups, heel typerend voor deze manier van wijn maken. Of het nou cabernet dorsa, regent of pinot meunier betreft, het smaakt allemaal hetzelfde. Erg jammer, ik hou me aanbevolen voor een wijn van deze druif die een traditionelere bereiding heeft ondergaan.

27.08.2013 Update: Contact via email met de producent gehad. De methode macération carbonique is niet verantwoordelijk voor de wat 'Beaujolais Nouveau-achtige' smaak maar de gistsoort VR5. Deze is ook gebruikt bij de vervaardiging van de Regent en de Cabernet Dorsa van hetzelfde huis.