05 augustus 2013

Les Hauts de Mélaine AOC Tavel 2011

Deze rosé kocht ik bij de Super-U op vakantie 2012 in Frankrijk in Le Barcarès voor het bedrag van €6,55. Best veel voor een supermarktwijn, te weinig voor een kwaliteitswijn... zou je denken. De reden dat ik hem kocht zat hem in de blend. Voor de AOC Tavel zijn maar liefst negen verschillende druivenrassen toegestaan voor het vervaardigen van rosé. Deze wijn had ze op één na allemaal in zich. Het druivenras calitor moest het als enige ontgelden. Hij is gevuld met grenache 67%, cinsault 20%, carignan 5%, clairette 4%, mourvèdre 2%, syrah 1%, picpoul 0,5% en bourboulenc 0,5%. Je kunt je afvragen in hoeverre 0,5% van een bepaald druivenras nog invloed heeft op de smaak van de wijn maar dit terzijde. Alcohol is 13,5%, geen hout. Bij het verwijderen van de capsule komt een kunststof 'kurk' tevoorschijn. Mijn enthousiasme taant. Ik schenk in, een heldere diep kersenrode kleur, intensiteit 4 uit 5 voor een rosé. In de neus barstensvol rood fruit, aardbei, kers, framboos maar ook banaan, winegums, ontzettend jammy. Ik stel me in op een zoetje. Niets daarvan, droog! Een bittertje, heerlijke zuurtjes, een explosie van rood fruit, ook bloedsinaasappel en rode grapefruit, drop en zoethout in de lange afdronk. Immens krachtig en vol. Wat een heerlijkheid! Ik had weer eens zo'n zeldzaam wijn-kreunmomentje. Je weet wel: ogen dicht, diep ademhalen, een zucht slaken en intens genieten. Degenen die het kennen hebben nu een 'oh-ja-dat-ken-ik-momentje'. Een zeldzaam mooi pareltje voor een schijntje. Een prachtige terrasrosé maar zeker ook inzetbaar als eetrosé. Denk aan pittige Oosterse gerechten. Ik ben even off-line... deze fles gaat leeg.