07 augustus 2013

Caves Velhas 'Bucellas' DOC Bucelas 2010

Arinto, om compleet te zijn: arinto de Bucelas, maar ik hou het op arinto. Een van oorsprong Portugees druivenras uit de streek Bucelas, net ten noorden van Lissabon. Late vruchtzetting, laat-rijpend (bron: Wine Grapes). Alcohol is 12,5%, geen houtopvoeding. In het glas helder licht strogeel, intensiteit 2 uit 5. In de neus dezelfde ingedroogde honing-geur die ik ook bij de Solaris 2008 tegenkwam, iets zoeter lijkt het wel. Verder komt er weinig fruit door. Alhoewel wijnen van de arinto mooi kunnen ouderen ben ik bang dat ik een exemplaar heb die jong gedronken had moeten worden. Maar misschien ben ik te haastig met dat oordeel afgaand op slechts de geur, laat ik een slok nemen. In de mond mooie zuren, licht oxidatief, een bittertje, kruidig, het lijkt wel of er tannines inzitten, m'n tanden worden er stroef van. De honing komt ook in de smaak terug, verder nauwelijks nog fris- en fruitigheid maar toch spreekt hij me op deze manier best aan. Als er 'Riesling' op het etiket zou hebben gestaan had ik er niet van opgekeken en gelijk aangenomen dat het zo zou horen. Oké, toegegeven... hij is iets oxidatief maar verre van 'over de top'. Misschien hou ik stiekem wel een beetje van 'oude' witte wijnen. Ik denk trouwens dat harde oude kaas hier uitstekend bij past. Jammer dat ik dát dan net niet in huis heb om het uit te proberen.