04 augustus 2013

Achterhoekse Oorsprong Solaris 2008

Solaris, minder romantisch klinkend synoniem is 'Freiburg 240-75'. Een zogenaamde 'hybride' druif, het product van een kruising tussen merzling en geisenheim 6493, zelf één van de ouders van onder andere de cabernet cortis. Vroegrijpend, ziektebestendig, met name tegen meeldauw. Kan al vroeg in het groeiseizoen hoge suikerwaarden bereiken waardoor hij een lekker hapje vormt voor wespen (bron: Wine Grapes). Ik heb weer eens ruimtegebrek in de wijnkast. Oud wit moet er dan het eerste aan geloven. Ik had eigenlijk al geen goede hoop meer voor oogstjaar 2008. Alcohol is 13%, geen houtopvoeding. Op de kurk wijnsteenkristallen. In het glas nog vrij licht strogeel van kleur voor zo'n 'oude' witte wijn, kleurintensiteit 2 uit 5. In de neus nauwelijks oxidatief, het lijkt allemaal wel mee te vallen, fris nog zelfs, gistcellen, amandel, grassig, ook nog barstensvol citrusfruit, citroen, limoen, grapefruit alsmede wat ingedroogde honing. In de mond een lichte tinteling, geen zoetje, hoge zuren, nog net niet wangsamentrekkend, heel fris, een smaakintensiteit van 3 uit 5, lange afdronk. Smaken van voornamelijk citroen en ananas. Als ik hem blind zou proeven en iemand vertelt me dat het riesling is, dan zou ik hem op z'n woord geloven. Wat is dit mooi geworden. Een zeer aangename verrassing.