29 juli 2013

Garcia Carrion DO La Mancha 'Don Luciano' Tempranillo 2005

Ik kreeg een aantal wijnrestanten van een schuuropruiming. De schuur: enkelsteens, geen isolatie en al zeker vijf zomers en vijf winters stonden enkele flessen in de nabijheid van de frituur getuige de plakkerige vetlaag op de schouders. Drie flessen opende ik nog voordat ik er een foto van had gemaakt. Die konden niets meer zijn en ik kreeg gelijk. Oranje-bruin van kleur en een geur die niet onaangenaam was, hij leek op een beetje op die van tawny Port. Ik heb me er toch maar niet aan gewaagd om er een slok van te nemen. Van het flesje van vandaag, het is een halve fles, had ik ook geen hoge verwachting, maar dat bleek achteraf gelukkig mee te vallen. Alcohol is 13%, houtopvoeding is niet vermeld. In het glas helder felrood met een terra-cotta randje, intensiteit 3 uit 5. In de neus ontwaar ik toch wel degelijk hout, verder wat zondoorstoofd zwart fruit, frisheid ook nog, hoe is het mogelijk. In de mond een lichte tongtinteling, mooie zuren, fris, een mix van rood en zwart fruit, tannines 4 uit 5, tikje drogend. Pruimen, krenten, dropperig, een klein beetje noterig, hij is best mooi geouderd.