24 juli 2013

Domaines Barons de Rothschild [Lafite] Los Vascos Sauvignon Blanc 2011

Sauvignon Blanc. Ik vind er doorgaans niet veel aan. Ik zal hem op een feestje of een terras nooit zomaar bestellen, laat staan voor mezelf inschenken wanneer ik zin heb in 'een lekker wijntje'. Misschien moet ik er eens een paar proberen die op eiken zijn opgevoed maar voor de houtloze droge versie loop ik niet warm. Te hoge zuren, groenig en kattenpis. En om dat laatste woord te vermijden in een wijnbeschrijving wordt daar 'buxus' voor gebruikt. Vraag me niet waarom maar buxus ruikt nu eenmaal ook naar kattenpis. Een andere omschrijving die ik vaak voorbij zie komen is kruisbes. Nu heb ik die nog nooit geroken of geproefd maar vandaag zag ik in de bonus een doosje kruisbessen staan. Gelijk eentje van meegenomen om te kijken in hoeverre het klopt. Nu waren het wel rode kruisbessen en er zijn ook witte dus wellicht dat ik nu juist weer de verkeerde heb gekocht maar dan heb ik in ieder geval weer wat vitamine C binnen en ben weer een proefervaring rijker. Ik ga vier Sauvignon Blancs op rij proeven, gewoon om met elkaar te vergelijken. Geen Menetou-Salon, Touraine, Pouilly-Fumé of Sancerre maar drie Chilenen en een Nieuw-Zeelander. Eerst de kruisbessen, ze lijken op een soort van mini-watermeloen met haartjes van de kiwi en je kunt de 'aderen' door de schil heen zien. Vrij geurloos aan de buitenkant. Ik snij de steeltjes eraf en dan ruik ik een grasweide na een onweersbui. In m'n mond een zoetje in de aanzet, een zacht mondgevoel, daarna hoge zuren, voornamelijk van de schil afkomstig. Het lijkt qua structuur wel een beetje op rijpe kiwi, qua smaak nog het meest op citroen. Okee, dus zo smaakt de kruisbes. Nu de wijnen. Ik begin met de oudste, oogstjaar 2011 uit Chili, alcohol is 13,5%. Heel licht strogeel in het glas. In de neus maïs, veel maïs, maar niet echt heel stuivend. Het lijkt op de Nieuw-Zeelanders zoals ik ze ken. In de aanzet een mini-zoetje, hij is redelijk vol en rijk van smaak, de verwachte hoge zuren vallen bij deze nog wel mee. Zou deze dan misschien hout hebben gezien? Hij is wat drogend in de mond, kruidig, een bittertje in de finale. Hij is voor mij wat moeilijk te identificeren als zijnde typisch Sauvignon Blanc, het is eigenlijk wel een stijl die me aanspreekt. En de kruisbes? Ja... tja... hmm... met een beetje fantasie kan ik die er ook nog wel in plaatsen.