17 juli 2013

Bodega Hiriart DO Cigales Rosado Fermentado en Barrica Sobre Lias 2010

Laat daar geen misverstand over bestaan... 'fermentado en barrica' staat er op het etiket. Vergist op eikenhouten vaten dus. Waarschijnlijk daarna ook nog wel even uitgerust in datzelfde hout, hoelang kan ik echter nergens vinden. 'Sobre lias' wil zoveel zeggen als het Franse 'sur lie'. Op de dode gistcellen dus met dagelijkse bâtonnage. Een behoorlijk bewerkelijke rosé als je het mij vraagt. Ik proefde hem al eens toen hij nog vers op de fles zat en toen was het hout overduidelijk waarneembaar. Oogstjaar 2010 heeft nu al eventjes gelegen, ik ben benieuwd hoe hij zich heeft ontwikkeld. Alcohol is 13,5%, gebruikte druivenrassen zijn tempranillo, verdejo en garnacha. Twee blauwe druivenrassen en één witte (verdejo). Bij elkaar vergist want het mengen van witte en rode wijn om op die wijze rosé te verkrijgen is verboden. Zie ook mijn eerdere blog hierover. In het glas helder, fel Ferrari-rood, kleurintensiteit 2 uit 5 voor rood, 4 uit 5 voor rosé... donker dus. Een ietwat oxidatieve neus à la Sherry, het hout is nauwelijks meer tot niet te ruiken. Hij komt over als een wat oudere witte wijn gemengd met de geuren van rood fruit, aardbeienjam, vanillesuiker, verdroogde honing en een beetje noterig. Onlangs bij Eeterie 03402 vond een gezelschap hem ook wat 'Sherry-achtig' aandoen en gingen er maar liefst drie flessen van doorheen aan die tafel. In de mond is hij droog... 'kurkdroog', meer dan een grammetje restzoet zal er niet in zitten. Hoge zuren, champignon, rijp, de gistcellen proef ik. Hij is niet complex want er zit verder geen ontwikkeling in maar makkelijk is hij zeker niet. Hij zal ook zeker niet iedereen aanspreken. Zij die van 'anders' houden wel. Hou je van droge Sherry, Schiava Grossa uit Alto Adige of Poulsard uit de Jura, dan raad ik je deze rosé ook eens aan te proberen. Misschien een aantal flesjes wegleggen om de ontwikkeling te volgen. Ik ben in ieder geval fan! Te verkrijgen bij Los Sueños de Lo Capitán.