06 juli 2013

Azienda Agricola Vittorio Cottafavi Fero' Lancellotta Emilia IGP

Vandaag was het alweer zo'n zomerse dag, daar past een lichte wijn bij, maar ik wilde wel iets roods. Dus ik spit door m'n voorraadbestand Excel-sheet en maak dan vaak nog de denkfout om te sorteren op alcoholpercentage. Een wijn die hoog in de alcohol zit hoeft nog niet perse een zware wijn te zijn, er spelen veel meer factoren mee, onder andere balans. Zo hoeft een wijn die laag in de alcohol zit ook niet perse een lichte wijn te zijn. De wijn van vandaag zit laag in de alcohol, 12%. Ik nam de moeite niet om het etiket te lezen. Had ik dat wel gedaan dan had in kleine lettertjes het woord 'fermo' toch al een aanwijzing kunnen zijn. Stevig dus. Te laat, ik had hem al ontkurkt. Ik kreeg deze wijn van Jasper van Collexhi. De wijnmaker Vittorio Cottafavi stond hiermee op een streekmarkt in Sant'Agata Bolognese. Na mailcontact leerde ik dat de wijn voor 100% gemaakt is van de ancellotta druif, op het etiket 'lancellotta' genoemd, dat maakt hem monocépage nummer 138 in mijn quest. Bij het inschenken viel gelijk het licht schuimen op en aan de randen van het glas bleven minuscule bubbeltjes plakken. Nu maakt deze wijnboer ook Lambrusco maar dit zou toch een stille wijn moeten zijn. De kleur was helder felrood, intensiteit 3 uit 5. In de neus heel fruitig, framboos, kers, cassis maar ook een stalletje, leer, animaal. In de mond een lichte tongtinteling en ook met het spoelen door de mond voel ik de bubbeltjes. Hij begint fris, licht en fruitig met een hoog kers- en cassisgehalte. Hij heeft nog iets rauws, iets groens, er zit een bitter en de hoge zuren zijn evident. Qua smaak doet hij me wel behoorlijk aan een Lambrusco denken. Misschien is hij te jong geopend, de balans is er nog niet. In m'n mond is er een gevecht gaande tussen het frisse fruit en de stoere stevigheid, en hij is inderdaad toch meer 'fermo' dan ik had verwacht.