24 juni 2013

Mas Christine VdP des Côtes Catalanes Consolation Juliette Roussanne Sauvage 2010

Monocépage nummer 135 in mijn quest, de roussanne. Alcohol is 14% maar liefst, houtopvoeding in nieuw Frans eiken met regelmatige bâtonnage. In het glas redelijk donker geel, kleurintensiteit 3 uit 5. In de neus licht oxidatief, honing, mango. Ik vrees dat ik deze wijn te lang heb bewaard of niet koel genoeg. Dat wordt helaas in de mond bevestigd. In de eerste aanzet een klein zoetje, een bittertje, een beetje waterige eerste indruk. Het houtgebruik is subtiel aanwezig. Hij smaakt wat noterig, licht oxidatief, alsof ik een maagdelijk jonge Vin Jaune aan het proeven ben. Maar Vin Jaune wordt bewust zo gemaakt en dat weet je voordat je die gaat proeven, deze Roussanne hoort fris en fruitig te zijn. Gek genoeg, en gelukkig, merkten mijn gasten hier niets van. Die vonden het een interessante en bijzondere wijn. Dat was hij ook zeker maar lekker is anders.