12 juni 2013

Italia IGT delle Venezie Pinot Grigio 2012

De schilkleur van de druif pinot gris zit tussen wit en blauw in. Hiermee kan ik dus nog een aanvulling doen op mijn eerdere verhaal: je kunt er ook nog rosé van maken. Ook kan ik melden dat m'n geheugen het nog wel eens laat afweten want ik heb al een keer rosé van de pinot gris besproken op Wijn-Blog. Wereldwijd zijn er meer dan 200 synoniemen te vinden van de pinot gris. De meest bekende is natuurlijk pinot grigio. Niet verwonderlijk dat dit doorgaans op het etiket van een Italiaanse wijn zal staan. Die heb ik vandaag dan ook in m'n glas. Een hele lichte goud-gele kleur met een groene zweem. Een frisse neus, mint, ook citrusfruit, tropisch fruit en iets grassigs. In de mond komt dat citrusfruit sterk naar voren, lekker hoge zuren en tegelijkertijd is hij rond en mondvullend maar absoluut niet mollig. Hij is droog, een kleine hint van amandel in de redelijk lange afdronk. Als je van witte wijn houdt dan zul je deze zeker kunnen waarderen. Verkrijgbaar bij de C1000.