08 juni 2013

Bruno Duchêne Vin de France 'La Mère Lach'Nous' Rosé 2011

In de winkel werd mij deze wijn verkocht als zijnde een rosé, googelen levert hetzelfde resultaat op, maar ingeschonken in het glas wijst niets, maar dan ook niets erop dat dit een roséwijn is. Gisteren schreef ik er nog een klein stukje over en vandaag realiseer ik me dat er op dat punt geen regelgeving is. Wanneer jij je wijn rosé wilt noemen dan kan dat gewoon. Geen regels omtrent de lengte van de inweking met de druivenschillen, niet voor wat betreft kleur of intensiteit daarvan, de vinificatiemethode is hetzelfde als voor witte en rode wijn, met kleine nuanceverschillen. Het enige dat niet mag is het mengen van rode en witte wijn (behalve dan in Champagne). De wijn van vandaag zit in een fles van donker groen-bruin gekleurd glas, over het algemeen wordt rosé in flessen van doorzichtig 'wit' glas gedaan. Het grote verschil met andere rosé's zou hem wel eens kunnen zitten in het feit dat het hier een 'vin naturel' betreft. Bruno Duchêne zelf heeft helaas geen website waar ik meer informatie over zijn wijnen zou kunnen vinden. Alcohol is 12%, geen houtopvoeding, de blend van de druivenrassen bestaat uit fifty-fifty grenache noir en grenache gris. In het glas een heldere intens donker magenta kleur; dit is geen rosé, dit is rood! In de neus een hint van de malolactische gisting, na het walsen ruik ik kers, een kruidje, iets noterigs en aardbeienjam. In de mond een heel klein zoetje, mooie hoge zuren, stevige tannines, 4 op een schaal van 5; dit is geen rosé, dit is rood! Een jammy karakter, intense smaak van kersen, zuiver, puur druivensap; dit is geen rosé, dit is rood! De kurk die uit de fles kwam was er eentje van zijn rode wijn 'La Luna'. Als dit dus een rosé is, dan is dit in mijn ogen het 'bijproduct' van deze rode wijn van Bruno. Maar wat ik zeg: dit is geen rosé, dit is rood! Het maakt mij helemaal niets uit. Ik had hem gekoeld in de koelkast en dat deed hem in ieder geval goed. Hij smaakte heerlijk, zoals een vin naturel hoort te zijn. Een hoge smaakintensiteit en zuiver. Of het nu rosé of rood is... hij is lekker.