23 juni 2013

Barros 10 Years Old Port

Even twijfel ik nog over de aanschaf van deze Port. Er staat niet op de fles of het ruby of tawny is en ik prefereer tawny. Een blik op het etiket leert me dat deze blend van touriga nacional, tinta roriz, touriga franca en tinta barroca tien jaar heeft gerijpt "OP" eikenhouten vaten. Ik ga er dan maar even vanuit dat ze "IN" eikenhouten vaten bedoelen en daarmee is mijn vraag min of meer beantwoord; het is een tawny. Mocht ik nog twijfelen dan wordt me alles duidelijk bij het inschenken. Een heldere amber tot lichtbruine kleur in het glas, getaand dus. Alcohol is 20%, botteljaar 2011. In de neus oxidatief, honing, krenten, pruimen, noten, vijgen. In de mond een zoetje gevolgd door hoge zuren, beetje branderig en scherp. De smaak van noten, rumrozijnen, pruimen en vooral vijgen. Verkrijgbaar bij de HEMA. Wat een heerlijkheid! Yep... zo heb ik ze toch het liefst.