16 juni 2013

Alpaca DO Valle Central Reserva Pinot Noir 2011

Krokodillenvlees zit qua structuur en smaak een beetje tussen witte vis en kip in. In plaats van 'coq au vin' maakte ik 'croc au vin'. Licht wit vlees vraagt om een lichte wijn dus ik wilde een Pinot Noir. Normaal gesproken gebruik je dan voor je gerecht dezelfde wijn die je ook aan je gasten serveert maar ik had er maar één fles van. De hoofdwijn zou een andere Pinot Noir worden. Deze Chileen werd dus de basis voor m'n gerecht maar uiteraard niet zonder dat ik hem had geproefd. Alcohol is 13,5%, geen houtopvoeding. In het glas helder lichtrood met een magenta zweem. Licht aromatisch, fris, fruitig, kers en framboos. In de mond hoge zuren, een bittertje, licht, fris, laag in de tannines, 2 uit 5, tikje drogend. Knisperend vers rood fruit, smaken van voornamelijk kersen en cassis. Niet typisch pinot noir, maar dan heb ik het over Bourgogne, wel typisch Chileens. Makkelijke wijn, lekker zomers. Verkrijgbaar bij de C1000.