04 maart 2013

Weingut Sonnenhof Gündelbacher Wachtkopf Muskattrollinger trocken 2010

Nog voordat ik deze wijn open zijn er een aantal controverses. Is het rood of is het rosé? Is muskattrollinger een apart druivenras of is het dezelfde als de muscat d'Hamburg? Is het wel een lid van de vitis vinifera familie of is het een tafeldruif? Eén ding is zeker: onder zijn eigen naam heeft hij geen vermelding in de Druifbijbel. Ik vermoed dat het auteurstrio onder leiding van Jancis Robinson deze druif dan toch heeft gemist. Volgens Italiaans DNA-onderzoek zou het een kruising zijn tussen de schiava grossa (ook wel trollinger genoemd) en de muscat d'Alexandrië. Als tafeldruif zou hij dan weer onder de naam muscat d'Hamburg bekend staan. Ik wijk even af van het pad van de Druifbijbel en rubriceer hem als apart ras onder de naam muskattrollinger. Soms zie je op het etiket nog wel eens een streepje staan tussen muskat en trollinger om maar duidelijk aan te geven dat het hier om de kruising tussen die twee gaat. Alcohol is 12,5%. In het glas de kleur van hetzij een donkere Spaanse rosado, dan wel zeer lang getrokken rooibos thee. Ook zijn er minuscule bubbeltjes zichtbaar. In de neus enorm expressief, muskaat, aardbei, rozenbottel, roosvicee. In de mond een licht tinteltje, een flink bitter, hoge zuren maar ook nog een significante dosis restzoet, goed in balans allemaal. Smaken van grapefruit, bloedsinaasappel, citrusvruchtschil. Dan nu de vraag: is het rood of rosé? Ik heb hem in beide categorieën ingedeeld. Weingut Sonnenhof zelf verkoopt hem als rode wijn. Alle smaakkenmerken echter maken hem in mijn ogen een rosé. Eentje die, heel lichtjes gekoeld, lekker doordrinkt. Deze aparte wijn mocht ik ontvangen via Jurgen Retra van In Vino Momentum.