06 maart 2013

Weingut Anselmann Heroldrebe trocken 2012

Ik heb het wel eens over 'spanning' in een wijn. Een wijn moet niet alleen maar lekker zijn maar ook spanning hebben. Soms kan alleen maar lekker heel erg vermoeiend zijn. Een 'patatje mèt' is heerlijk zo eens per maand maar zou je het iedere dag eten dan zou het je neusgaten uitkomen. Spanning in een wijn zorgt ervoor dat je binnen 'no time' al vier glazen achter je kiezen hebt zonder dat je precies kan vertellen waarom. Hij verveelt niet, hij is goed in balans, hij is uitnodigend. Hij nodigt je uit om nogmaals in te schenken. Ik heb de laatste tijd al enkele wijnen van Weingut Anselmann geproefd en veel daarvan hadden macération carbonique of in ieder geval semi-carbonique ondergaan. Toen ik zag dat deze Heroldrebe van het oogstjaar 2012 was, vreesde ik wederom een hoog 'primeurwijn-gehalte', maar dat viel reuze mee. Alcohol is 13,5%. In het glas een hele heldere fel magenta kleur. In de neus zowaar een klein stalletje, een beetje framboos, veel kers, wat aardbei, een licht kruidje. Ik kan bijna niet geloven dat dit het aroma van een 2012 wijn is, zo mooi, volledig en in balans. En dan heb ik het alleen nog maar over de geur. De apotheose is compleet wanneer geur en smaak totaal overeen blijken te komen. Dat is als gelijktijdig klaarkomen met je partner! Elegant, mooie zuren, piepklein zoetje, kruidig, nauwelijks tannines, stampvol vers rood fruit en het ministalletje zit er ook weer in. Ik hoef niet eens te weten wat deze godendrank zou gaan doen met enkele jaren ontwikkeling, ik vind hem prima zoals hij nu is. Wat een zaligheid! Doe nog maar een glas. Dit exemplaar kwam tot mij via Cavatappi Wijnen.