03 maart 2013

Planets de Prior Pons DOQ Priorat 2009

Het bezoek nam een fles wijn mee. Die werd dezelfde avond nog geopend. Had ik er zojuist nog ingestampt dat, samen met Rioja, de Priorat de enige DOCa van Spanje is, staat er DOQ op het etiket. Even Googelen leert me dat dat de afkorting is van dezelfde term in het Catalaans. Een blend van grenache 40%, carignan 40%, cabernet sauvignon 10%, merlot 5% en syrah 5%. Een houtopvoeding van totaal 12 maanden in zowel Frans als Amerikaans eiken, alcohol is 14,5%. In het glas een diep donkerrode kleur, intensiteit 4 uit 5. In de neus het hout, kruidig, kersenjam, veel zwart fruit. In de mond een licht zoetje, licht kruidig, dropperig, stevige tannines, 4 uit 5. Zuren blijven wat achter, voornamelijk de smaak van zoete kersen, cassis, behoorlijk hoge smaakintensiteit. Hij komt haast Chileens op me over, ook nogal eendimensionaal. Drinkt heel makkelijk weg maar is al snel vermoeiend. Wat meer spanning en diepgang had hem interessant gemaakt. Tja, gewoon mijn eerlijke mening, zonder nou een gegeven paard in de bek te willen kijken. Moet kunnen toch? Evengoed ging de fles helemaal leeg hoor en kon ik er echt nog wel van genieten.