24 maart 2013

Château Maucaillou AOC Moulis 2001

Toevallig vorige week 'in de bonusaanbieding' ...mwâh... aanbieding. Moet dan nog steeds 25 euro kosten en het was jaargang 2008. Deze 2001 was voor mij iets goedkoper en hij kwam ook niet van de supermarkt maar bij Wijnhandel Van Ouwerkerk te Arkel vandaan. Bij de laatste kelderrestantenopruiming aldaar heb ik redelijk wat Bordeauxwijnen 'op de kop getikt'. Lekker belegen, want zo heb ik mijn Bordeaux' het liefst. Alcohol is 13%, een klassieke vinificatie dus ja, houtopvoeding hoort daarbij. In het glas een beetje droesem, dieprood van kleur van een gemiddelde intensiteit. Op de stille spiegel is het hout direct waarneembaar, ook het ietwat belegen karakter. Na het walsen is er een bepaalde frisheid, stophoest, verder veel zondoorstoofd zwart fruit, wat rozenbottel en bleekselderij. In de mond is hij ook weer fris, licht prikkelend rond de tong, peperig, kruidig, gemiddelde tannines, wel drogend, hoge zuren. Ik proef het hout, rode en zwarte bessen, zondoorstoofde pruim en iets dropperigs. Niet alles tegelijk, het volgt elkaar op, ontwikkeling in het glas dus, complexiteit. Ik zei toch dat het wel goed zou komen tussen mij en Bordeaux? Met dit exemplaar is dat maar weer bewezen.